kolorwy baner

Usprawnianie ruchowe

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Masy sensoryczne i plastyczne uwielbiają wszystkie dzieci. Jedne pachną, inne szokują konsystencją, relaksują i wciągają do niekończącej się zabawy maluszków i starszaków. Niezależnie od wieku naszych przedszkolaków – wszyscy chętnie po nie sięgają. Część z nich jest doskonałą bazą do wykonywania trwałych dekoracji, inne – wręcz przeciwnie. Przestawiamy przepisy na masy sensoryczne i plastyczne.

MASA SOLNA

Co można zrobić z masy solnej? A czego nie można? – tak powinno brzmieć pytanie. Można niemalże wszystko – masa zastyga w zależności od grubości od kilku godzin do kilku dni.

Składniki:

mąka

sól

woda

ilość: 2:2:1, czyli tyle samo mąki co soli i połowę mniej wody.

Przygotowanie:

Mąkę mieszamy z solą (drobnoziarnistą). Wodę dodajemy ostrożnie, nie całą na raz. Ciasto powinno mieć konsystencję zbliżoną do ciasta na pizzę.

SZTUCZNY ŚNIEG

Kolejny prosty przepis! Niespecjalnie nadaje się do lepienia trwałych elementów, ale zabawa nim to frajda! Po połączeniu składników należy wstawić go na 20 minut do lodówki. Robi się zimny niczym prawdziwy śnieg!

Składniki:

1 pianka do golenia

8 paczek sody

2 łyżki skrobi ziemniaczanej

CIECZ NIENEWTONOWSKA

Co w niej niezwykłego? Można w nią pukać młotkiem i stawia silny opór, jednak, gdy powoli zanurzamy w niej dłoń – jest płynna jak woda.

Potrzebujemy do niej:

  • skrobi ziemniaczanej
  • wody
  • w stosunku 1:1

Wykonanie banalne – wystarczy wymieszać ze sobą oba produkty.

MASA AKSAMITNA

Składniki:

odżywka do włosów 300 ml

mąka ziemniaczana około 500 g

opcjonalnie: barwniki spożywcze

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Dobroczynnego wpływu aktywności fizycznej dziecka na jego zdrowie i samopoczucie nie sposób przecenić. Bez niej maluch po prostu nie będzie dobrze się rozwijał. Lekarze alarmują, że ruch i wysiłek fizyczny to w dzisiejszych czasach już nawet nie środek zapobiegający chorobom cywilizacyjnym, ale wręcz warunek przetrwania ludzkiego gatunku. Zobaczcie Państwo, jakie zabawy możecie zaproponować swojemu przedszkolakowi, by wspomóc jego prawidłowy rozwój, a jednocześnie dać mu wiele radości!

Ruch jest niezwykle ważny dla zdrowia, dlatego jako dorośli, powinniśmy dawać naszym dzieciom dobry przykład. Jeśli my i nasze dzieci nie będziemy się ruszać, to prędzej czy później dopadną nas nadciśnienie, cukrzyca lub nowotwory. O nadwadze u dzieci nie wspominając. A zatem wykorzystajmy naturalne upodobanie najmłodszych do rywalizacji i dajmy im jak najwięcej okazji do ruchu, szczególnie na świeżym powietrzu.

Oto kilka propozycji zabaw w domu:

  • Wyścig żółwi

Zabawa, przy której jest sporo śmiechu, a dzieciaki lubią ją powtarzać i bić swoje rekordy. Do tej zabawy potrzebne są woreczki z grochem, a jeśli nie macie to wsypcie groch lub kaszę do woreczka na mrożonki. A teraz reguły gry! Na mecie ustawia się jedno lub więcej dzieci w pozycji na czworaka (mama czy tata również mogą). Każdy zawodnik na plecach ma balast w postaci woreczka. Każdy porusza się na czworaka najszybciej jak potrafi. Gdy woreczek spadnie zaznaczamy od miejsca dokąd żółw dotarł. Dzieciaki lubią poprawiać swój rekord i próbować dojść za każdym razem dalej. I tak zabawa może trwać naprawdę długo.

  • Przeprawa przez rzekę

Wyobraźcie sobie, że przez Wasz pokój przepływa rzeka. Długi rwący potok rozciąga swoje brzegi od stołu, aż do kanapy lub od ściany do ściany, w zależności od rozkładu mieszkania. Musicie przejść na drugą stronę skacząc po kamieniach, ale tak, aby nie wpaść do wody. Czym są kamienie? Poduszkami jaśkami lub innymi kawałkami materiału. Rozłóżcie je na podłodze tak, aby przejście po nich nie było zbyt łatwe. I po każdym prawidłowym przedostaniu się na drugi brzeg zmieniajcie ustawienie. Oczywiście na trudniejsze, tak jakby to był kolejny level do przejścia w grze.

  • Butelkowy slalom

Uważacie, że poruszanie się slalomem jest łatwe? To spróbujcie to zrobić z zawiązanymi oczami! Ta zabawa poprawia koncentrację, ćwiczy zapamiętywanie i koordynację ruchową. Zaczynacie od rozstawienia dwóch butelek po pokoju. Dziecko ma chwilę na przyjrzenie się i zapamiętanie gdzie stoją, po czym zawiązujecie mu oczy. Zadanie polega na przejściu w taki sposób, aby nie przewrócić żadnej z butelek. Gdy uda mu się przejść poziom, dokładacie kolejną przeszkodę i tak do momentu, aż skończą Wam się w domu plastikowe butelki.

  • Tor przeszkód

Nie znam dziecka, które nie uwielbiałoby toru przeszkód! Do jego wykonania wykorzystajcie to co macie w domu. Mogą to być wielkie kartony przez środek, których trzeba się przeczołgać, poduszki, po których trzeba skakać, butelki, które należy omijać czy krzesła, na które trzeba się wspinać!